vidvinkeltankar

Jag har alldeles för mycket resfeber just nu för att kunna sova, så jag slänger in ett rätt onödigt inlägg utan bilder mest för uppdateringens skull, och för att för att fördriva lite tid. Imorgon 08:00 åker jag till Arvikafestivalen för att tillbringa tre dagar i tält, lera och trettiogradig värme för att få se bland annat Nine Inch Nails och The Sounds spela. Jag längtar verkligen efter spelningarna ochatt få fota härliga festivalbilder, men desto mindre efter att bo i tält i en lerhög och att hålla på frysa ihjäl på nätterna. Tur att jag har tre års erfarenhet av det, iallafall.

När jag införskaffade mitt femtiomillimetersobjektiv bestämde jag mig för att nästa objektiv jag köper ska vara ett med rejäl vidvinkel. Fisheye har aldrig riktigt lyckats att lockat mig, men lagom vidvinkel på omkring 10-20mm kan ge väldigt häftiga bilder och det har jag länge varit sugen på att prova. Problemet är att alla vidvinkelobjektiv är så fruktansvärt dyra (för mig som är fattig student, iallafall). Fotografering överhuvudtaget är väl egentligen ganska dyrt. På Cyberphoto kostar ett av de billigaste 5 575:-, och det skulle kännas lite konstigt att köpa ett objektiv som kostar nästintill lika mycket som kamerahuset. Fast jag antar att det är så det fungerar...

Det som känns mest lockande just nu är ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM till Nikon. Jag överväger att börja spara till ett iallafall, och sedan se om jag kommer någonstans med köpet innan jag hinner ändra mig. Jag måste erkänna att jag är riktigt dålig på objektiv, särskilt alla siffror och sedan bokstäverna som talar om autofokus och vilka kameror det passar till, så om någon som är bra på detta råkar titta in på bloggen får de mer eller gärna ge mig lite tips gällande
detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0